^
^
Najnowsze filmy i artykuły | “Prawosławie” zdemaskowane | Dlaczego Piekło musi być wieczne? | Antychryst rozpoznany! | Co fałszywi chrześcijanie mylą w liście do Efezjan | Dlaczego tak wielu nie może uwierzyć | “Magicy” potwierdzają o istnieniu świata duchowego | Niesamowite dowody na istnienie Boga | Wiadomości |
Posoborowy Kościół „katolicki” zdemaskowany | Kroki do nawrócenia | Poza Kościołem nie ma zbawienia | Forum dyskusyjne | Różaniec święty | Ojciec Pio | Tradycyjne katolickie zagadnienia i grupy | Wspomóż ocalić dusze: darowizna |
Kościół katolicki naucza, że heretyk przestałby być papieżem oraz, że różnowierca nie mógłby być wybrany na papieża
Herezja jest negacją lub uporczywą wątpliwością przez osobę ochrzczoną według jednego z artykułów katolickiej wiary. Innymi słowy, osoba ochrzczona, która świadomie zaprzecza dogmatycznej części nauczania kościelnego jest heretykiem.
Marcin Luter, prawdopodobnie najbardziej znany heretyk w historii, nauczał, spośród wielu innych herezji, o usprawiedliwieniu tylko przez wiarę
Poza antypapieżami panującymi w Rzymie w wskutek niekanonicznych wyborów, Kościół katolicki uczy, że gdyby papież stał się heretykiem, to automatycznie straciłby swój urząd i przestałby być papieżem. Takie jest nauczanie doktorów i ojców Kościoła, którzy zajmowali się tym problemem:
Św. Robert Bellarmin, kardynał i doktor Kościoła: „Papież, który jest jawnym heretykiem automatycznie (per se) przestaje być papieżem i głową Kościoła, tak samo jak automatycznie przestaje być chrześcijaninem oraz członkiem Kościoła. Z tego powodu może on być sądzony i ukarany przez Kościół. Jest to zgodne z nauką wszystkich Ojców, którzy uczą, że jawni heretycy natychmiast tracą wszelką jurysdykcję.”[2]
Św. Robert Bellarmin: „Ta zasada jest pewna. Niechrześcijanin nie może być w żaden sposób papieżem, jak przyznaje to sam Kajetan (ib. c. 26). Powodem jest to, że nie może on być głową tego, czego on nie jest członkiem; ten, kto nie jest chrześcijaninem, nie jest członkiem Kościoła, a jawny heretyk nie jest chrześcijaninem, jak wyraźnie naucza św. Cyprian (lib. 4, epist. 2), św. Atanazy (Scr. 2 cont. Arian.), Św. Augustyn (lib. De great. Christ. Cap. 20), św. Hieronim (contra Lucifer.)) i inni; dlatego też jawny heretyk nie może być papieżem.”[3]
Św. Franciszek Salezy, doktor Kościoła, XVII wiek: „Zatem, gdy on [papież] jest jawnie heretykiem, traci ipso facto (mocą samego faktu) swą godność i opuszcza Kościół…”[4]
Św. Antonii (1459): „W przypadku gdyby papież stał się heretykiem, to - przez sam ten fakt i bez żadnego innego orzeczenia - odłączyłby się od Kościoła. Głowa oddzielona od ciała nie może - tak długo jak pozostaje z dala- być głową tego, do czego sama nie należy. Papież, który przez herezję odłączyłby się od kościoła, przestałby zatem przez sam ten fakt być jego głową. Nie mógłby być heretykiem i pozostać papieżem, ponieważ, skoro jest poza kościołem, to nie może dzierżyć kluczy kościoła.”[5]
Fakt, że heretyk nie może być papieżem wynika z dogmatu, że heretycy nie są członkami Kościoła katolickiego
Należy zauważyć, że zacytowane nauczanie świętych i doktorów – jakoby papież, który stałby się heretykiem automatycznie przestałby być papieżem - jest zakorzenione w nieomylnym nauczaniu, że herezja wyklucza ze wspólnoty.
Widzimy, że Kościół zawsze nauczał, że człowiek jest wyłączony z Kościoła przez herezję, schizmę i apostazję.
Tak więc nie jest to tylko opinia niektórych świętych i doktorów Kościoła, że heretyk przestałby być papieżem, jest to fakt, ugruntowane dogmatycznie. Prawda nierozerwalnie związana z dogmatem nazwana jest faktem dogmatycznym. Jest nim, że heretyk nie może być papieżem, ponieważ ten, kto jest na zewnątrz (poza), nie może kierować tym, czego nawet nie jest członkiem.
Papież Paweł IV wydał papieską Bullę uroczyście oświadczając, że wybór heretyka na papieża jest daremny i nieważny (nie mający racji bytu).
W 1559 roku papież Paweł IV wydał bullę, rozpatrującą ewentualną elekcję herezjarchy na papieża.
Papież Paweł IV
W czasie gdy papież Paweł IV wydał bullę, chodziły pogłoski, że jeden z kardynałów był potajemnym protestantem. Aby zapobiec wyborowi takiego heretyka na papieża, papież Paweł IV uroczyście ogłosił, że heretyk nie może być ważnie wybranym papieżem. Poniżej znajdują się odpowiednie fragmenty bulli.
W pełni papieskiego autorytetu, Paweł IV ogłosił, że wybór heretyka jest nieważny, nawet jeśli odbywa się to za zgodą kardynałów i jest powszechnie akceptowany.
Paweł IV również oświadczył, że ta deklaracja została złożona po to aby nigdy nie dała się ujrzeć ohyda spustoszenia na miejscu świętym, o której jest mowa u proroka Daniela. Jest to zdumiewające i wydaje się to wskazywać, że papiestwo widziało związek pomiędzy ohydą spustoszenia zalegającej miejsce święte (Mt 24:15) oraz heretykiem podszywającym się pod papieża - być może dlatego że taki heretyk poprzez „nową mszę” sprawi, że ohyda spustoszenia zagnieździ się w miejscu świętym (jak sądzi autor), albo dlatego, że sam antypapież-heretyk jest ową ohydą spustoszenia.
The Catholic Encyclopedia powtarza tę prawdę ogłoszoną przez papieża Pawła IV, twierdząc, że wybór heretyka na papieża byłby zupełnie nieważny.
Zgodnie z prawdą, że heretyk nie może być papieżem, Kościół naucza, że nie można modlić się za heretyków w kanonie Mszy.
W modlitwie Te Igitur z kanonu Mszy modlimy się za papieża. Ale Kościół naucza także, że nie można modlić się za heretyków w kanonie Mszy. Gdyby heretyk mógł być prawdziwym papieżem, wówczas istniałaby tu sprzeczność. W rzeczywistości jej nie ma, bowiem heretyk nie może być ważnym papieżem:
Przypisy:
[1] The Catholic Encyclopedia, „Heresy” New York: Robert Appleton Co., 1914, Vol. 7, p. 261
[2] St. Robert Bellarmin, De Romano Pontifice, L. II, ch. 30..
[3] St. Robert Bellarmin, De Romano Pontifice, L. II, ch. 30.
[4] St. Francis De Sales, The Catholic Controversy, pp. 305-306
[5] Summa Theologica, cited in Actes de Vatican I. V. Frond pub
[6] Decrees of the Ecumenical Councils, Sheed & Ward and Georgetown University Press, 1990, Vol. 1, p. 578; Denzinger, The Sources of Catholic Dogma, B. Herder Book. Co., Thirtieth Edition, 1957, no. 714
[7] The Papal Encyclicals, by Claudia Carlen, Raleigh: The Pierian Press, 1990, Vol. 4 (1939-1958), p. 41.
[8] The Papal Encyclicals, Vol. 2 (1878-1903), p. 393.
[9] The Papal Encyclicals, Vol. 2 (1878-1903), p. 393.
[10] Denzinger 423.
[11] The Papal Encyclicals, Vol. 2 (1878-1903), p. 401.
[12] Ultramontes website, http://www.ultramontes.pl/cum_ex_apostolatus.htm
[13] The Catholic Encyclopedia, „Papal Elections”, 1914, Vol. 11, p. 456.
[14] Denzinger 172.
[15] The Papal Encyclicals, Vol. 1 (1740-1878), p. 84.
[16] The Papal Encyclicals, Vol. 1 (1740-1878), p. 415.